Hola amigos, ¿como estas?

Sitter for narvarande i Puerto Viejo pa ett litet internetcafé i den lilla staden. Livet rullar pa som vanligt. Fotterna gor grymt ont da vi gar flera mil om dagen varav 1 mil i morker pa natten vaxelvis i sand och i skog. Nar jag kommer harifran kommer jag aldrig att vilja satta min fot pa en sandstrand igen! Klimatet ar fuktigt aven fast vi har borjat fatt lite mer sol nu pa sista tiden. Detta innebar att om dina klader blir blota sa haller de sig det ganska lange och nar de val blir torra sa luktar de unk.

Kan beratta nagra roliga handelser de senaste dagarna eller veckorna blaha blaha. Vi var ute och beach cleanade (ett uttryck som uppstatt under denna resa da vi gor detta ganska ofta) /Limpieza a la playa/strandstadning en dag i Gandoca (just nu volontarar vi i Cahuita). Det var hoga vagar som vanligt och mycket stromt. Detta innebar att vi inte far bada sa langt ut utan nastan bara upp till midjan annars kan det vara for farligt. Hur som helst. Vi stadade pa stranden med alla andra volontarer plus nagra lokala pojkar/man/whatever. Nar vi gor detta sa plockar man upp stora foremal som spolats upp pa stranden och bar bort stora stockar, tungt och ont for ryggen men man kanner att man faktiskt gor nagonting bra sa jag har ingenting emot det. I och med detta sa blir man valdigt sandig (och sanden gar aldrig bort) sa ibland sa gar man ut i havet for att spola av sig sanden. Detta gjorde Alina lite langre ut precis framfor en liten flodmynning. Jag stod lite langre bak i floden. Vagor kom och gick men helt plotsligt kom det en jattestor vag som nastan var upp till Alinas axlar (Alina ar ratt sa lang) och jag borjar springa narmare regnskogen for att komma undan vagen och skriker samtidigt till Alina att hon ska gora samma sak. Hon borjar springa men hinner inte riktigt fram. Detta medfor att hon sveps med av vagen och borjar aka inat mot en massa stockar och stenar. Jag slanger mig mot henne och tar tag i henne men hon glider ur mitt grepp, detta samtidigt som jag sjalv forsoker halla mig staendes. Jag fick da lite panik eftersom jag sag var hon var pa vag sa jag springer efter i hofthogt vatten och forsoker na henne men hon flyter vidare. Sedan nar vagen drar sig undan sa ser vi att hon sitter pa marken och vi skrattar lite smatt eftersom hon verkar oskadd. Sedan staller hon sig upp och jag ser snabbt i ogonvran att hennes bikinioverdel inte riktigt sitter som den ska sa jag slanger mig framfor henne och asgarvar och kramar om henne for att ingen ska se (for sent). Allt under tiden Alina forblir ovetandes och hon forstar inte riktigt varfor jag kramar henne sa jag far saga till henne att ratta till bikinioverdelen och hon bara "OJ". Haha, jag tror nastan att man maste ha varit dar men det var sa himla kul. Alina gjorde en boob flash for alla volontarer och lokalbefolkningen, sedan vet man inte hur manga som sag men ett antal iaf. Det var sa himla kul och jag kommer att mobba henne for detta for all tid framat!

En annan rolig sak:
Jag borjar med att beratta om natten nar Issa och Natalie var i Puerto Viejo. Da gick jag och Alina och lade oss for att fa lite somn innan nattpatrullen. Detta runt 19.00. Vid klockan 22.30 (en timme for tidigt) vaknar jag och kanner for att ga pa toaletten sa jag gor det (toaletterna ligger utomhus och ar jatteskabbiga men det ar en helt annan historia). Nar jag kommer tillbaka sa satter jag pa haspen (tror jag) pa insidan och gar och lagger mig ett tag till. Alina sover. Efter ett tag hor jag lite ljud utanfor rummet pa verandan. Sma dunsar och lite bank (om man kan saga sa). Jag blir lite konfunderad och undrar var det ar. Sen hor jag en duns mot dorren, blir lite smaradd for att jag har ingen aning vad det ar. Sedan glider dorren upp sakta med ett gnisslande ljud, annu mer radd. Vad hander?! Sedan ser jag en liten skugga langst ned i dorroppningen och att nagot gar in. Da gar det upp for mig: tvattbjorn! Sa jag slanger mig ur myggnatet och skriker "Ga ut" och stampar i golvet och gar mot den sa den forsvinner snabbt ut. Lite laskigt men nu till nagot roligare.

Natten efter detta nar Issa och Natalie hade kommit tillbaka sa hade vi den tidiga patrullen och de den senare. Sa det innebar att vi gar fran rummet nar de sover sa vi kan inte lasa utifran for da kommer de inte ut och inte inifran for da blir en av oss inlasta. Sa jag tankte pa foregaende kvall och forsokte stalla lite skor pa insidan av dorren och sedan drog jag igen den sa mycket jag kunde. Glad over min pahittighet sa traskade jag och Alina ivag pa patrull. Nar vi fyra timmar senare kommer tillbaka sa ar det forsta vi mots av en mycket sur och skrackslagen Natalie som sager surt "Vi maste borja lasa dorren pa nat satt nar vi gar harifran!". Vi undrar vad som hade hant och hon borjade beratta:

Hon hade legat och sovit och vaknat av ljud i rummet. Hon trodde att det var Issa som hade omkull grejer nar hon gick omkring. Flaskor foll och hon horde ljud fran lite overallt i rummet. Till slut inser hon att det ar nagonting som inte stammer eftersom hon tyckte att Issa borde ha sagt nagot om det hade varit hon. Sen kanner hon att nagot ar i hennes sang. Sa hon tander sin laslampa och riktar den mot nedre delen av sangen och blir asradd. Pa hennes fotter i fotandan av sangen sitter en tvattbjorn. Hon forsoker fa fram nagot ljud men det gar inte men till slut sa far hon ut den pa nagot satt och hon skriker pa Issa att vakna. Sa berattar hon for henne och ingen av dem vagar ga upp. Till slut skriker de pa nagon utanfor som far komma in till dem och tanda lampan sa att de vagar ga upp.

Haha, nar hon berattade det har sa kunde jag inte sluta garva. Jag forstar precis hur radd jag ocksa skulle bli om det satt en tvattbjorn i min sang men det var sa himla kul! Nu har vi lost det sa att nar vi eller dem gar darifran nar vi andra ligger och sover sa ska man vacka en av dem sa att de kan lasa pa insidan. Haha. Gud, jag kunde verkligen inte sluta skratta.

Jag vet att jag kanske borde beratta lite mer om livet har sa nu gor jag det:
Jag har sett en skoldis! Var forsta patrullering i Cahuita sa fick vi se en. Visserligen var det den andra patrullgruppen som hade hittat den och som fick skota allt men vi fick se den! Hur glad som helst. Jag hade varit riktigt sur om det hade varit sa att jag hade kommit hem utan att fa se nagra tortugas marinas.

Vadret har blivit battre och forhoppningsvis sa ser jag ut som farfar nar jag kommer hem. Ja jag vet, men dromma gar ju.

Idag ar min och Alinas day off sa vi akte en tur till Puerto Viejo och har ska vi sova over natten. Imorgon blir det sedan en fisketur ut med Issa och Natalie eftersom man pa sondagar inte har nagra dagaktiviteter, dock sa infinner sig fortfarande nattpatrullen. Fast nu nar vi har kollat runt lite sa kostar det skjortan att fiska sa jag vet inte riktigt hur det blir. Jag och Alina skulle valdigt garna vilja besoka ett kakaoplantage.

Och en annan sak: Alla Chiquitabananer (eller hur de stavas) odlas i Gandoca (dar vi var forut) och de har bla pasar runt klasarna och besprutas med 22 olika bekampningsmedel. Onodigt vetande men jag sager det iaf. Sa kaka era bekampningsmedel ni.

Vi har ocksa bestamt oss far att aka harifran 3 dagar tidigare sa att vi far nagra fler dagar "on the road". Rutten ar mer eller mindre bestamd: Forst ska vi aka via San Josè till La Fortuna och Arenal (vulkanen) och dar ska det aven finnas varma kallor och molnregnskog. Sedan aker vi langs Stilla Havet-sidan ned till Drake Bay dar vi troligen ska spendera cirka en vecka. Dar ska vi aka pa valsafari och liknande. Party party.

Jag skulle kunna skriva nagra romaner till om livet har men jag tar det nar jag kommer hem. Jag gissar pa att ni ar ganska trotta pa lasningen hittills sa nu ska jag kolla upp lite priser for aktiviteter och sant. Sa ha det asbra. Jag ska iaf det och sedan hors vi nasta gang jag har tillgang till internet!

Vamos a la cena (snart iaf)


Kommentarer
Postat av: Thomas o Lise

Kul att höra från dig!

Låter som ni har det riktigt bra där borta!

Äventyr som man aldrig glömmer. Blir riktigt sugen på att resa bort igen, 1-2 grader och snöslask är vad vi har haft i några dagar!!!



Kram Pappa o Lise

2009-03-15 @ 10:09:06
Postat av: Karin

Kul att du fick se en sköldis! men läskigt med tvättbjörnar.. får vi se ngra bilder snart? :)

2009-03-15 @ 11:44:10
Postat av: Karin

..eller fick ni inte ta bilder överhuvudtaget?

2009-03-15 @ 11:45:31
Postat av: Niklas & Julia

Hej syster!

låter som ni har det roligt! det var på tiden att du skrev för mamma ringer varje dag och är orolig :P gå inte ut för långt i havet bara, de gjorde jag o julia, så vi gled ut till havs. Hoppas resterande tid blir lika rolig om inte bättre! här har vi sol och 5´C, börjar lukta vår nu! hörs snart igen hoppas vi!

Kram Niklas o Julia

2009-03-15 @ 13:54:20
URL: http://bozzman.blogg.se/
Postat av: Angelica

Hehe, spännande spännande. Men det var väl ingen nyhet att de sätter påsar runt bananerna? Tjatar inte Owe om det varannan lektion? XD

2009-03-15 @ 16:13:36
Postat av: D

påsar runt bananer har jag inte hört Owe säga något om :/ men roligt att ni har det bra iaf :-) och jag tänker på The Alina-story varje gång det namnet dyker upp, haha... hon kommer få dras med det hela livet, mohaha.

2009-03-16 @ 21:48:14
Postat av: angelica

haha, ja XD men det förtjänar hon haha ;)

2009-03-18 @ 20:22:43
Postat av: lotta

pappa och lise: Ja, det ar faktiskt ett paradis! Det kanns knappt att vi nastan har varit har i 3 veckor. Tiden gar snabbt.



Karin: Yes. jag har sett annu en! Och jag har fatt rora vid den. ascoolt. Tvattbjornar ar sota men inatt var de inne igen och forsokte tugga sonder en tjejs dagbok men den slappte den nar den schasades ivag. sa den var alldeles slimig/slajmig nar man tog upp den. haha. har ingen sladd till bilderna for att jag glomde ju som sagt alla kameragrejer hemma. ni far de senare.



Niklas och julia: haha, jag forstar det men jag ringde henne faktiskt igar och grattade! det kostade 80 spann det samtalet.

havet ar forradiskt, vi badade en dag och hamnade ganska langt ut och jag blev omkullslagen av en vag ochrumlade runt bland strommarna. jag fick lite panik men jag overlevde. :)



angelica: jag vet faktiskt inte men det var ju heller inte poangen med sjalva kommentaren sa det spelar ju inte precis nagon roll. dessutom sa ar det faktiskt sa att inte alla mina lasare gar pa owes lektioner ;)



daniel: haha alina, hon ar rolig. hon sager nu att ni ar taskiga. :D

2009-03-19 @ 17:42:10

Kommentera mitt finfina inlägg här:

Och vad heter damen eller herrn?:
Kom ihåg mig?

En liten kontaktmail kanske?: (publiceras ej)

Har du en blogg eller hemsida?:

Varsågod och skriv:

Trackback
RSS 2.0