USA

Ar i Usa nu, har inte sa mycket tid pa mig typ bara 2 minuter kvar sa jag skyndar mig.

Ar har mar bra och flyget gar kl 17.20 sen ar det bara rock n roll, hehe.

Maste sluta nu! Ha det asbra ni hemma!

Dagen innan avfärd (fast egentligen den aktuella dagen)

Packningen äntligen klar, handbagaget klart, allt klart. Ingenting glömt hoppas man även. Så nu ska jag alltså upp om fyra timmar så det blir inte precis en god natts sömn men aja, men man får vara glad för det man får.

Ingen resfeber ännu faktiskt. Jag fick ett litet maghopp som pågick en stund när vi var i Sköndal men den gick över sen. Men imorgon drar jag iaf... och ett tillägg i planen är att plocka upp Alina kl 6.10 också eftersom det blev lite strul med allt nu på kvällen så det slutate med att hon inte sov över hos mig. Men det är lugnt. Allt blir bra ändå. Förutom min jäkla mobil men det är sånt man får ta. Laddare och hörlurar till den är iaf med.

Vädret i San José ska vara regnigt imorgon men det är bara en trevlig omväxling i vardagen. Jag tror nog att vi kommer att få lite sol senare så jag är inte bekymrad. Dessutom så ska vi åka till Cahuita efter detta och där är det troligtvis lite flashigare väder.

Tack för mig och jag ska tänka på er här hemma! Hoppas ni överlever utan mig och min spridande glädje, hehe.

Kram kram hälsar jag och mina nya skor:

We only got 4 minutes to save the world

De sista dagarna innan Costa Rica. Har haft alla (låter som om jag har femton men nej, bara de två) syskon här hemma plus en anhängare (Julia) så det tog lite tid innan jag började packa men nu är jag igång. Lite sent på kvällen kanske och jag är ganska trött, men måste man så måste man.

Imorgon så ska vi plocka upp Alina och på lördag morgon så ska vi hämta Issa klockan 6 på morgonen. Så det är bokat och klart. Sedan vet jag faktiskt inte var vi möter Natalie men jag gissar på att det är på arlanda.

Jag tänkte bara berätta lite om själva turen för er som är intresserade. Det blir lite cirkatider men det får ni stå ut med.
- Vi åker hemifrån klockan 6, plockar upp Issa och åker till Arlanda.
- Möter Natalie
- Flyget går 9.05
- Flygtiden är 9 h
- Kommer fram till New York (Newark) cirka klockan 18.00
- Väntetid cirka 5 h
- Flyger vidare cirka kl 23.00
- Framme 3.20 (Svensk tid, 21.20 Costa Ricansk tid) i San José, Costa Ricas huvudstad.
- Hittar buss (eller taxi, jag kommer inte riktigt ihåg) som tar oss till Heredia där vi sover över på Leatherbackpackers som är typ ett vandrarhem för volontärar som ska vidare till volontärställena senare.
- Dagen efter hittar vi en buss som tar oss till Cahuita. Detta ligger på östkusten av Costa Rica på karibiensidan ganska långt ned under Limón.
- Där spenderar vi cirka 3-3,5 veckor och jobbar 6 dagar i veckan med skift på cirka 4-5 timmar per natt.
- Sista veckorna så reser vi runt och troligen åker vi först till Tortuguero som ligger längre upp på östsidan ovanför Limón. Detta ställe anses vara Costa Ricas amazonas så det lär bli ganska häftigt.
- Efter detta så ska vi bland annat se La Fortuna-området där det finns vulkaner och varma källor, vi ska vandra i djungeln och förhoppningsvis bland trädtopparna (finns speciella turer för detta med broar och sånt), åka på valsafari, bada med delfiner eller bara delfinsafari och så vidare och så vidare. Det blir säkert några ändringar men detta är väl rätt så översiktligt. De sista veckorna har vi inte bokat något hotell så vi kommer bara haka oss fram bäst vi kan. Men det blir nog helt underbart. Kameran kommer gå på högvarv (som om den inte annars gör det, hehe).

Jag ska tänka på er alla när jag är där och jag hoppas verkligen att det blir roligt, nej, tyst Lotta, det blir roligt!

Back to packningen!

Första inlägget

Jag har då inte åkt iväg ännu men tiden går väldigt snabbt så snart drar jag. Idag är det endast tre veckor, 21 dagar, 504 timmar kvar tills jag sitter förväntansfullt på flygplanet mot New York där jag ska mellanlanda!

Jag längtar så! Nu när både Julia&Niklas samt Pappa&Lise har haft sitt lilla roliga så är det min tur.

Beställt inför Costa Rica:
- Impregnerat myggnät till sängen
- Sidensovsäck
- Vakuumpåsar till packningen

Att köpa:
- Allroundskor
- Minneskort till kameran
osv osv.

Mycket inledande saker som måste göras. På måndag ska jag vaccinera mig och få recept på saker, hoppas jag. Lite sent ute, jag vet. Men det har varit lite stressigt med allt så jag får skylla på det. Nu börjar det iaf närma sig.

Jag hör av mig om fler inledande detaljer inför resan!